Hoe medewerkers jouw beste ambassadeurs worden

07-03-2022

Medewerkers

Misschien wel de allerbelangrijkste succesfactor van bloeiende organisaties is dat ze hun medewerkers écht zien als hun kapitaal. Dat ze dit niet alleen met de mond belijden, maar serieus en consequent het beste uit hun mensen naar boven halen. Dat is goed voor henzelf, het team én jouw bedrijf. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Zet jouw medewerkers op de eerste plaats – Dáár begint het mee. Besef dat jouw medewerkers letterlijk je eerste zorg zijn. Als zij goed in hun vel zitten, in een rol die bij hen past en waar hun talenten tot hun recht kunnen komen, dan zorgen ze vanzelf goed voor jouw klanten. Zo geef je jouw mensen topprioriteit:

Laat merken dat je hen waardeert

Een prettige werkomgeving, een goed salaris, oprechte aandacht voor je mensen, schouderklopjes, ontwikkelmogelijkheden, een evenwichtige werk-privébalans: allemaal dingen die aan dat gevoel van waardering bijdragen. En dat werkt door richting je klanten. Goed werkgeverschap is de basis voor een sterk merk en krachtige samenwerking.

Zorg voor duidelijkheid

Wees helder over waar je naartoe wil, wat jouw medewerkers van jou en het bedrijf kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht. Zo voorkom je ruis op de lijn en weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Geef jouw mensen de ruimte

Om initiatief en innovatie te stimuleren en jouw medewerkers te motiveren, is het belangrijk dat ze mandaat hebben en de bevoegdheden om hun werk op hun manier te doen. Ook al omdat daar vertrouwen uit spreekt. Als mensen dat voelen, zullen ze ook met trots eigenaarschap pakken en verantwoordelijkheden op zich nemen.

Bied ontwikkelmogelijkheden

Daag je medewerkers uit om te groeien. Bespreek met hen wat ze willen en hoe ze dat willen bereiken, en faciliteer hen daarin. En het mooie is: als jouw medewerkers groeien, groeien klanten groeien automatisch mee!

Doe het sámen

Neem jouw medewerkers mee in belangrijke beslissingen en laat hen deel uitmaken van essentiële processen. Dat bevordert hun betrokkenheid en betrokkenheid. Ze staan aan de kant van jouw bedrijf omdat ze dat zelf mee vormgeven. Dat maakt hen ook goede ambassadeurs voor jouw bedrijf naar buiten. Samen beslissen verkóópt.

Stuur op resultaat en verantwoordelijkheid

In plaats van op taak en inspanning. Het gaat er niet om wat ze doen, maar wat ze voor elkaar krijgen. En zo geef je jouw medewerkers meteen de ruimte zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen. Win-win. En de ideale springplank voor gemeenschappelijke groei.

Deze blogpost is de vierde in een 10-delige serie met de voornaamste regels voor een succesvolle business van Maurice Hoog. Binnenkort volgt deel 5 over kennis, competenties en passie.

Nieuwsgierig hoe Maurice Hoog jouw business naar een hoger plan kan helpen? Neem vrijblijvend contact op per mail.

Gerelateerd nieuws

Share This