Waarom blijven innoveren een must is

31-05-2022

Blijven innoveren

Stilstand is achteruitgang: een waarheid als een koe. In het bedrijfsleven moet je vooruit blijven kijken en innoveren om verder te komen. Geloof niet in de mythe dat je product of dienst goed genoeg is. Elk gat in de markt slibt vroeg of laat dicht. Hoe zorg je dat je concurrenten je niet inhalen?

Jouw product wordt goed verkocht. Zo goed zelfs dat je de vraag nauwelijks aankan. Niks meer aan doen, zou je zeggen. Maar zo werkt het dus niet. De klant verwacht namelijk elke keer weer dat zijn verwachtingen worden overtroffen. Dat betekent dat jij regelmatig extra waarde moet blijven toevoegen aan jouw oorspronkelijke product – of dienst. Ook als je succesvol bent.

Dit is waarom:

  • Er staan altijd concurrenten in de coulissen die jouw succes zien als een kans om jouw product of dienst te gaan kopiëren. Zorg dus dat je deze kapers op de kust altijd een stap vóór bent.
  • Als producten of diensten niet veranderen in iets nieuws, ontwikkelen naar iets duurzamers, of niet beter, slimmer, sneller of minder duur worden, vinden klanten al snel een alternatief. Wie wil er nog een mobieltje uit 2010? Maar ook voor producten die schijnbaar onveranderlijk zijn, zoals boter of papier, geldt deze wetmatigheid.

Hoe blijf je je concurrenten voor?

Om niet stil te blijven staan, is het belangrijk om juist wél regelmatig stil te staan bij wat er in de markt gebeurt.

  • Houd je ogen en oren open en volg nauwgezet wat er zich om je heen afspeelt. Kijk niet alleen naar trends in jouw vaarwater, maar ook naar meer algemene ontwikkelingen zoals verduurzaming en steeds verdergaande digitalisering.
  • Maak er een gewoonte van om alles te willen weten van wat er op de markt te koop is. Zo zie je ook jezelf en jouw producten steeds in een nieuwe, veranderende context. Vanuit dat brede perspectief krijg je als vanzelf zicht op mogelijkheden om jezelf en jouw producten of diensten opnieuw uit te vinden.
  • Bestudeer dus jouw (directe) omgeving. Maar let op: doe dit niet om wat je ziet te vergelijken met wat je zelf biedt of om je concurrenten te kunnen kopiëren, maar om ervan te leren: wat kun je nog meer doen voor de ontwikkeling van jouw eigen producten?
  • En heb je daar de vinger op gelegd, maak er dan meteen werk van. Laat goede ideeën niet liggen tot een ander ermee aan de haal gaat.
  • Meer tips om jezelf opnieuw uit te vinden, lees je in mijn vorige blog ‘Waarom je jezelf steeds opnieuw moet uitvinden als ondernemer (en hoe)

Deze blogpost is de zevende van een 10-delige serie met de voornaamste regels voor een succesvolle business van Maurice Hoog.

 

Nieuwsgierig hoe Maurice Hoog jouw business naar een hoger plan kan helpen? Neem vrijblijvend contact op per mail.

Gerelateerd nieuws

Share This