Waarom je jezelf steeds opnieuw moet uitvinden als ondernemer (en hoe)

12-05-2022

blijf innoveren

Als je als ondernemer gekozen hebt voor een product dat niet goed werkt of een dienst die niet verkoopt, moet je terug naar de tekentafel. Maar ook succes heeft onderhoud nodig, want zonder (zelf)vernieuwing blijf je niet winnen. Hoe vind je jezelf steeds opnieuw uit en wat levert dat op?

Jezelf opnieuw uitvinden vraagt om moed, want het vereist dat je je comfortzone verlaat en onbekende wegen inslaat. Tegelijkertijd is het hard nodig om te voorkomen dat je 13 in een dozijn wordt, of kopieerbaar. En niet één keer, maar doorlopend. Zo doe je dat:

Houd je ogen open

Wees je continu bewust van jouw rol en de marktkansen die voor je openliggen. En blijf vooral om je heen kijken. Dat lijkt een open deur, maar toch zijn er ondernemers genoeg met oogkleppen op. Die niet zien dat ze links en rechts voorbijgestreefd worden.

Sta stil bij jouw rol

Maak minstens één keer per maand tijd vrij voor reflectie op waar jouw onderscheidende vermogen zit als ondernemer. Hoe kom je opdagen? Wie moet je zijn om onderscheidend te zijn en waarmee overtref je de verwachtingen van een (potentiële) opdrachtgever?

Stop nooit met leren

Je moet in staat zijn om constant waarde toe te voegen en meer dan relevant te zijn in jouw marktgebied. Relaties moeten door jou zien wat ze nog niet eerder zagen. Door waar je ze op wijst, de content die je aanreikt, de voordelen die jouw producten of diensten opleveren. En door jouzelf: de professional die het verkoopt en leeft.

Maak een plan

Wat kan anders en beter? Waar zitten jouw klanten op te wachten? Wat wil je zelf verder ontwikkelen? Schrijf het op, bepaal de stappen die nodig zijn om tot vernieuwing te komen en ga daarmee aan de slag. Gestructureerd en vastberaden.

Toets je ideeën bij anderen

Ga om de tafel met mensen die je inspireren en van wie je weet dat ze kritisch en eerlijk met je mee willen denken en bespreek je ideeën om te innoveren. Een goede manier om die ideeën verder aan te scherpen.

Blijf bewegen

Jezelf opnieuw uitvinden is een continu proces dat hoort bij succesvol ondernemerschap. Stilstand is écht achteruitgang. Als je niet in staat bent jezelf, je product of dienst opnieuw uit te vinden, loop je het risico te eindigen als Kijkshop, Kodak, Cook&Co, ECI, Nokia, Toys R Us of Blockbuster.

Onderschat het belang van innoveren niet

Ondernemers die niet innoveren, vernieuwen of evolueren, verdwijnen. Denk niet dat dit jou niet overkomt, want niemand is geïnteresseerd in ego, trots of emoties.

Focus op winnen en innoveren

Dat onderscheidt je van de verliezers. Een winnaar is gefocust op winnen en innoveren, terwijl een verliezer zich focust op de winnaar en die kopieert. Dan loop je dus altijd achter de feiten aan. Wat dat oplevert? Niet minder dan je bestaansrecht. Mensen zoeken verbinding met winnaars en succes, dus zorg dat je altijd in staat bent om jezelf opnieuw uit te vinden. Dan blijf je winnen.

Deze blogpost is de zesde van een 10-delige serie met de voornaamste regels voor een succesvolle business van Maurice Hoog.

Nieuwsgierig hoe Maurice Hoog jouw business naar een hoger plan kan helpen? Neem vrijblijvend contact op per mail.

Gerelateerd nieuws

Share This