Boudewijn Graveland over Maurice Hoog

29-06-2021

Al op het gymnasium verkocht Boudewijn Graveland doekjes aan horecabedrijven. Na zijn eindexamen stelde hij zichzelf voor de keuze: studeren of ondernemen. Het werd het laatste. Met coaches had hij weinig op. “Daarbij dacht ik aan zweverige mensen met wie je over gevoelens en geluk praat.” Tot een kennis hem in contact bracht met Maurice Hoogendoorn. Deze doorgewinterde en resultaatgerichte coach bleek de perfecte mentor voor Boudewijn én voor diens startup The Branding Club.

Het intakegesprek met Maurice gaf meteen de doorslag. “Ik merkte al snel dat Maurice geen blad voor de mond nam. Dat beviel me en het gaf me direct vertrouwen dat ik veel van hem kon leren.Maar Maurice is niet gratis. Toen hij zijn tarief van € 25.000 per jaar noemde, schrok ik. Toch besloot ik ervoor te gaan, ook omdat hij me iet inzien dat dit een investering is in wederzijds commitment, wat me helpt mijn ambitieuze doelen te halen – en meteen een stok achter de deur, want die investering moest op zijn minst terugverdiend worden. Het gaat niet om de kosten, maar om wat het oplevert – een andere manier van kijken, die ik tegenwoordig bij veel beslissingen hanteer. Zo ben ik in Maurice’ intensieve coachingsprogramma gestapt. En daar heb ik geen moment spijt van gehad.”

Verschil tussen proberen en doen

In zijn aanpak laat Maurice zich inspireren door Straight-Line Leadership, een methodiek die de basis vormt voor het succes van de meest gedreven zakelijke leiders. Boudewijn liet hij bij wijze van opwarmertje het gelijknamige boek van grondlegger Dusan Djukich lezen. “Een van de belangrijkste lessen die dit mij geleerd heeft, is dat resultaat uiteindelijk het enige is wat telt. Je kan honderd seminars volgen en overal informatie verzamelen, maar die kennis doet niets voor je als je het niet toepast. “Vaak weten mensen al wat ze moeten doen om hun doel te bereiken, maar zijn ze simpelweg niet bereid het te doen.” Het gaat om het verschil tussen gedachtes en daadwerkelijke, massieve acties. Tussen iets ‘proberen’ en je ergens aan committeren en het simpelweg doen. Tussen je afvragen hoe, waarom en wanneer je iets moet doen en daadwerkelijk de telefoon oppakken en die belangrijke afspraak maken. Als je die drempel niet over gaat, gebeurt er niets.”

Concrete, meetbare doelen

Met die mindset ging Boudewijn onder begeleiding van Maurice aan de slag. “Maurice hamert erop om concrete, meetbare doelen te stellen. Elke dag weer. Want, zo houdt hij me voor, zonder doelen blijf je zigzaggen. In een periode van tien weken liet hij me elke dag voor een bepaalde tijd een lijst actiepunten – gesorteerd op prioriteit – bij hem inleveren. Daar sprak hij me ook op aan: wat gaat ‘tien potentiële klanten bellen’ je brengen? Een beter doel is: ‘tien afspraken maken’. Of je daarvoor tien of vijftig mensen moet opbellen, ligt aan jou – maar dan heb je wel echt resultaat dat telt. Met dit soort feedback helpt hij mij voortdurend focus op resultaat en de juiste kernacties – acties die direct bijdragen aan het belangrijkste resultaat – te houden. Iets wat essentieel is voor het bouwen van een krachtig, doelgericht bedrijf

Spelen om te winnen

Een mooi voorbeeld van wat dat oplevert, speelde aan het begin van de coronacrisis. “Met The Branding Club heb ik mijn commerciële activiteiten, waarmee ik al in mijn schooltijd begonnen was, uitgebouwd. We helpen horecabedrijven groeien door producten te leveren die bijdragen aan een sterke merkbeleving, van servetten tot glaswerk, bedrijfskleding en bestekzakjes. Toen de horeca dicht moest, viel er direct omzet weg. Ik berekende de omzet die nodig was om quitte te draaien en dit werd onbewust het nieuwe target. Maurice herinnerde mij eraan dat ik daarmee speelde om niet te verliezen – om te overleven – in plaats van om te winnen. Dit was aanleiding om het roer direct om te gooien: target fors verhoogd en propositie doeltreffend aangepast om alsnog van waarde te kunnen zijn voor onze klanten. Zo zijn we gaan focussen op producten voor takeaway en zijn we onze verfrissende doekjes gaan leveren met een antibacteriële vloeistof. Resultaat: we hebben de beste maanden ooit gedraaid en onze maandelijkse groei van 6% aangehouden.”

Waardevol netwerk

De waarde van Maurice’ coaching zit niet alleen in zijn effectieve mentorschap, maar ook in zijn connecties. “Maurice heeft een enorm krachtig netwerk en hij schroomt niet dit in te zetten als hij denkt dat zijn contacten iets voor mij kunnen betekenen of andersom. Zo heb ik de afgelopen twee jaar dankzij hem een aantal zeer waardevolle relaties opgebouwd. Waar ik heel zorgvuldig mee omga, want door mij bij hen te introduceren steekt Maurice ook zijn nek uit.” Het legt The Branding Club allemaal geen windeieren: het bedrijf is toe aan een ruimer pand met meer medewerkers. Maurice blijft daarin adviseren. Boudewijn: “Uiteindelijk ben ik degene die het moet doen, maar hij houdt me daarbij spiegels voor, geeft tips en inzichten. Met wat dat oplevert, verdient hij zichzelf ruimschoots terug.”

Gerelateerd nieuws

Share This