Succesvol ondernemen? 7 Vuistregels om relevant te zijn én te blijven

29-08-2022

Bij elke business opportunity maak je als ondernemer de afweging: pak je ‘m op of niet? Jouw keuze hangt van verschillende factoren af. De marktkansen. Affiniteit met het product of de dienst. Of het innovatief is. Allemaal prima, zolang je je ook maar afvraagt: is het relevant? Want zonder relevantie geen bestaansrecht.

Relevant hoeft niet per se vernieuwend te betekenen.

Er zijn genoeg succesvolle bedrijven die een commodity maken in een verzadigde markt. Het gaat erom dat je waarde toevoegt. En blijft toevoegen.

Zo blijf je vernieuwen:

  • Voor vernieuwende bedrijven is het belangrijk goed te ontleden waarom er nog niemand je voorgegaan is: waarom bestaat dit product of dienst nog niet? Misschien is daar wel een goede reden voor. Welk probleem los jij op?

 

  • In een bestaande markt is de hamvraag: wat is jouw onderscheidende vermogen? Wat maakt jouw product of dienst beter, slimmer, relevanter dan het vergelijkbare aanbod van je concurrentie? Heb je geen antwoord? Dan is er werk aan de winkel!

 

  • In beide gevallen geldt: relevant blijven kan alléén door te investeren. Blijf permanent tijd, middelen en energie steken in je product, je medewerkers en je processen. Zo voorkom je dat de machine vastloopt en je aan alle kanten voorbijgestreefd wordt.

 

  • Zorg dat je iets unieks hebt en dat je vooral ook uniek blijft. Dat hoeft niet (alleen) in jouw product te zitten; details maken het verschil. Zoals de beste medewerkers die ‘six star service’ bieden, een hoge mate van productkennis en een klantgericht proces.

 

  • Underpromise & overdeliver: klanten gaan voor een topbeleving en een ervaring die beklijft. Knoop dat in je oren en handel er ook naar. Ook dat draagt bij aan jouw herkenbaarheid – in positieve zin.

 

  • Het helpt als je zelf verbonden bent met je product of dienst, als je er écht iets mee hebt. Het helpt ook als jouw bedrijf niet al te gevoelig is voor conjunctuurschommelingen. Daar kun je op sturen: verdiep je in wat een geprogrammeerde toekomst inhoudt. Plus, wat ervoor nodig is om deze professioneel en resultaatgericht te beïnvloeden.

 

  • Bedenk bij elke (financiële) beslissing: wat als dit mijn laatste € 15.000 zijn, zou ik die dan in dit project steken?

 

Deze blogpost is de laatste in een 10-delige serie over de succesfactoren voor een succesvolle business van MauriceHoog.

 

Nieuwsgierig hoe MauriceHoog jouw business naar een hoger plan kan helpen? Neem vrijblijvend contact op per mail.

Gerelateerd nieuws

Share This