Waarom succesvolle ondernemers zorgen voor voldoende werkkapitaal

22-01-2022

Een goede cashflowpositie geeft je de mogelijkheid om te investeren en op korte termijn te groeien. Maar het is niet genoeg. Zorg liever dat je vanaf de start van je bedrijf ruim in je werkkapitaal zit. Cash is king, maar met werkkapitaal ben je pas echt heer en meester. Dit is waarom.

1.Te weinig werkkapitaal houdt je klein 

Beperkt werkkapitaal leidt tot kortetermijndenken. Het houdt je klein omdat het je zicht op de lange termijn ontneemt. Je loopt achter de feiten aan, dicht het ene gat met het andere. In plaats van stil te staan bij: waar wil je straks staan met je bedrijf en wat heb je daarvoor nodig?

2. Werkkapitaal geeft je ruimte voor plan B 

Hoe vaak gebeurt het niet dat ondernemers een prachtig idee hebben waarmee ze binnen zes maanden succesvol willen zijn? Hun financiële middelen zijn dáárop gericht. Een enorm risico, want loopt na een halfjaar de zilvervloot niet binnen, dan sta je met lege handen. Zonder back-up plan, geen reserves of kredieten. Probeer dán nog maar eens kapitaal aan te trekken.

3. Werkkapitaal betekent uithoudingsvermogen

Onvoldoende werkkapitaal is de belangrijkste reden waarom (small) businesses stoppen nog voordat ze tot bloei komen. Niet omdat hun product of idee slecht is, maar omdat ze geen financieel uithoudingsvermogen hebben. En daardoor te weinig tijd om een goede basis neer te zetten.

Zo overtuig je investeerders

Ben je overtuigd van je product of dienst en heb je een krachtig businessplan opgesteld (dat doe je zo), dan is werkkapitaal creëren de tweede cruciale stap naar succes. Breng daarvoor mogelijke investeerders in kaart, inclusief hun profiel, zorg dat je weet wat je wil en welk bedrag je op wil halen – voor doelen breder dan je huidige scope. Op die manier kom je goed beslagen ten ijs om je idee en businessplan te pitchen. En zo het werkkapitaal aan te trekken waarmee je de ruimte en slagkracht creëert om te ondernemen. Niet voor even, maar nog lang en gelukkig.

Dit blog is het tweede in een 10-delige serie met de voornaamste regels voor een succesvolle business van Maurice Hoog. Binnenkort volgt deel 3 over het nut van focussen met een to create-lijst. Nieuwsgierig hoe Maurice Hoog jouw business naar een hoger plan kan helpen? Neem vrijblijvend contact op Maurice Hoogendoorn.

 

Gerelateerd nieuws

Share This